Teakdek revisie

Hieronder volgt het verslag van de werkzaamheden, gebruikte materialen en gereedschappen van de revisie van het teakdek van onze Vindö 50. Kijk onderaan de pagina voor een uitgebreide fotoreportage van de werkzaamheden. Je kan deze tekst hieronder ook downloaden in pdf om te bewaren of te printen.

Werkzaamheden
>
Verwijderen teakdek, teakdelen schoongemaakt en weer terugplaatsen in Sikaflex rubbercompound en daarna opnieuw de naden gekit met Sikaflex.
>Kaal maken van al het gelakte delen  en van een nieuw laksysteem voorzien
>Verven van de romp

Gereedschappen
>Fein Multimaster: teakdeknaden-mes, plat metaalzaagje (voor het doorzagen van de koperen schroeven op het kajuitdak), schuurdriehoek met stofafzuiger, afsteekmes
 >Klusstofzuiger die automatisch aangaat
 >Bovenfrees: diverse frezen, stofafzuiging
 >Boormachine: voor boorstandaard, diverse boren
 >Boorstandaard: diverse boren, speciale gatenboor voor (door)boren  gaten teakproppen in de latten (is houtboortje 10mm met een geleiding in de punt)
 >Verfafbrander
 >Bandschuurmachine: gebruikte banden korrel 40
 >Vlakschuurmachine
 >Rondschuurmachine: korrel 60, 120 en 240
 >Elektrische schaaf
 >Tafel cirkelzaagtafel
 >Workmate
 >Kitspuiten op perslucht: zowel voor kokers als voor worsten
 >Nadentape ‘roller’
 >Schroefboormachine (kleintje bijvoorbeeld  Bosch IXO)
 >Divers gereedschap: hamer, schroevendraaiers, beitel, stanley-mes, plamuurmessen (aangepast met lijmvertanding en net zo breed als een teak-lat), lijmkam

Werkplaats
Jachtwerf Zutphen, vorstvrije verwarmde ruimte waarin in overleg met de eigenaar klussen gedaan mogen worden, op verzoek met advies van eigenaar, mogelijkheid van gebruik van gereedschap, kopen van diverse materialen, etc. www.jachtwerfzutphen.nl

Gebruikte materialen
 >Aceton Voor het ontvetten van de teakdelen, de ondergrond en de kitnaden
 >Sikaflex primer: Sikaflex 290 DC primer voor het primen van de te plakken teakdelen en de kitnaden
 >Sikaflex rubbercompound Sikaflex 291 PU. Voor het verlijmen van de teakdekdelen (verkrijgbaar in kokers en worsten)
 >Nadentape, 4mm naden tape voor in de naden aan te brengen voor het kitten (voorkomt dat de kit plakt aan de ondergrond en niet kan scheuren
 >Sikaflex naden compound: Sikaflex 290i DC zwart, voor het kitten van de kitnaden (verkrijgbaar in kokers en worsten)
 >Schroefjes, ringetjes en zakken speelzand

Werkwijze
>Demonteren van: beslag, mastvoet, kikkers, deel potdeksel voor een achter (waar kikker op zit), deksel ankerbak en gasbun (en verder wat van toepassing is op je boot).

Teakdelen kajuit dak
 >Doorsnijden rubber naden met mes en/of met Fein teaknaden-mes
 >Verwijderen teakdoppen (totale boot zo’n 1.000???) met een klein plat schroevendraaiertje en een hamer
 >Verwijderen koperen schroef met schroefboormachine, of schroevendraaier, of een schroefuitdraaier (soort tegendraadse boor), of uitboren of uiteindelijk doorzagen met platte staalzaagblad met de Fein (de koperen schroeven kunnen erg vast zitten door de inwerking van vocht waardoor ze corroderen en ‘uitzetten’).
 >Teakdelen nummeren met watervaste stift!
 >Schoonmaken teakdelen en ontdoen van oud rubber. Maak hier gebruik van een boven frees, wij hebben hiervoor een speciale ‘freesbank’ gemaakt in de workmate (zie foto 431 t/m 433 fotoreportage)
 >Doorboren schroefgaten met speciale boor in boorstandaard
 >Ligt bijschuren teakdelen
 >Schuren ondergrond op kajuit dak (eventueel repareren dak met watervast multiplex (zie fotoreportage))
 >Voorbehandelen kajuit dak (wij hebben hiervoor Variopox tweecomponenten Injectiehars van De IJssel gebruikt omdat we de hele boot met De IJssel twee componenten lak hebben gedaan)
 >Na drogen opschuren kajuitdak

Bevestigen
 >Vlak voor het weer bevestigen van de teakdelen op het dek: ontvetten kajuit dak en teakdelen met aceton, onderkant teakdelen voorzien van Sikaflex 290 DC primer (let op droogtijd en maximale verwerkingstijd van kitten!!)
 >Begin met het middendeel en teken de contouren van dit deel af.
 >Zet afgetekend gebied in de rubbercompound Sikaflex 291 PU en verdeel de compound met een lijmkam
 >Druk het teakhouten middendeel in de compound en zet dit deel vast met een houtschroef en een ringetje (200 houtschroeven en 200 ringetjes zijn erg handig, ik heb ze nog liggen….) in elk schroefgat.
 >Werk van het middendeel naar  onderen. Wij deden niet meer dan 4 latten te gelijk, zo’n 12 kajuit teakdelen per dag  (vergeet niet de contouren van het in te smeren deel af te tekenen).
 >De schroeven lieten we er minstens een week inzitten voor extra aandruk legden we er ook nog zakken zand op.

Naden rubberen
 >Verwijder alle schroeven en eventueel overtollige compound.
 >Plak in elke naad (ca. 4 mm breed) naden tape (is een speciaal apparaat voor!)
 >Primer de naden met een smal kwastje (let op verwerkingstijd!)
 >Breng de kit aan in de naad door de kit spuit van je af te duwen!
 >Duw de kit aan met een plamuurmes.
 >Laat de kit een week drogen
 >Schuur het dek met een (goede) bandschuurmachine met grove korrel (is zwaar werk maar wel dankbaar) tot de kit verwijderd is.
 >Boor eventueel de ‘dopgaten’ schoon met een boor.
 >Doe een druppel watervaste witte houtlijm in het gaatje en sla er voorzichtig een dop in. Let op de nerfrichting van de dop.
 >Schuur de dop met de bandschuurmachine af tot goede dikte.
 >Schuur het dek nu mooi met fijner schuurpapier en eventueel een vlakschuurmachine.
 >Het bovendek is klaar! Nu weer monteren.

Teakdelen gangboord
>Voor het verwijderen ga net zo te werk als het kajuit dak tot punt ‘schuren kajuitdak’. In de gangboorden zijn roestvrijstalen schroeven gebruikt en deze schroef je er zo uit met een goede schroefboormachine.
 >In de gangboorden ligt het dek op polyester, dit is een goede ondergrond. Maak eventueel gaten dicht met epoxy. Schuur dit dek goed en maak het goed schoon en stofvrij.
 >Voor het plakken het dek ontvetten met aceton.
 >Begin te plakken op het voordek vanuit het midden. De werkwijze is hetzelfde als het dak. In de gangboorden werken vanaf de kajuit.
 >Zie verder werkwijze kajuit dak.

Tijd en geld
Wij zijn in oktober 2012 begonnen met de klus en waren eind maart 2013 klaar.  We hebben veel hulp gehad en het aantal mandagen (ca. 7 uur gemiddeld) inclusief koffiedrinken schat ik in op 140 (inclusief kaal maken en lakken houtwerk).
Totale materiaalkosten schat ik in op ca. € 2.500,-. We hebben uiteindelijk maar zo’n 5  teakdelen hoeven te vervangen of voor een deel te vernieuwen.

Heb je nog vragen? Stuur gerust een email.